Hva går det egentlig på norsk radio a?
Oppgaven:
Lag
en presentasjon av radiokanal du har fått tildelt
Du
trenger: pc
Tid:
Timene fredag
5.12.
Innlevering:
Innleveringsmåte:
Muntlig framføring i timene for 1b på
mandag og 1a på fredag i uke 50
Teori:
Utgangspunktet for oppgaven er at du skal bli bedre kjent
med mangfoldet av programmer som går på norske radiokanaler, og at du skal få
en bedre forståelse for de ulike sjangrene.
Sammen med en annen elev skal du presentere den
radiokanalen du fikk utdelt i timene fredag. Du skal finne ut:
·
Hva slags programmer går det på kanalen
·
Hva inneholder disse programmene?
·
Hvem er programleder og hvilken funksjon har de
(journalister eller bare radiopratere?)
·
Hvem er målgruppa for kanalen?
·
Hva slags musikk spiller de?
·
Kort om historikken til kanalen, hvem er eierne,
når startet de opp osv.? (du skal ikke skrive ned hele historikken til NRK, kun
til kanalen du skal snakke om)
Presentasjonen skal være på 5-8 minutter. Du velger selv
om du vil bruke powerpoint eller lignende programmer.
Du SKAL ha med gode og relaterte lydeksempler fra
programmene kanalen har.
Det blir gitt gruppekarakter. Vurderingen blir gitt i
forhold til:
·
At du svarer på det oppgaven spør etter
·
At du viser kunnskap om kanalen du har jobbet
med
Følg disse enkle reglene:
·
Fordel oppgavene godt mellom dere.
·
Less is more
Gruppene i 1MEDA (fredag 12.12.):
NrkP1: Emma, Rebekka
NrkP2: Vetle, Line
NrkP3: Adele, Rikke
NrkP13: Aksel, Marie
Nrk Alltid nyheter: Magnus, Janine
P4: Amanda, Marthe
Radio Norge: Bibi, Michelle
Gruppene i 1MEDB (mandag 8.12.):
NrkP1: Amalie L, Thomas
NrkP2: Tim, Fanny
NrkP3: Martin, Camilla, Celine
NrkP13: Amalie B, Marielle
P4: Alexander, Helene
Radio Norge: Synne, Sander
VG1: Kompetansemål i felles
programfag
Mediekommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
·
gjøre rede for enkle kommunikasjonsmodeller
·
formidle budskap tilpasset forskjellige målgrupper
·
gjøre rede for kjennetegn ved dramaturgi og ulike
fortellerteknikker innenfor sentrale sjangere innen tekst-, bilde- og lydmediene eller en
kombinasjon av dem
·
utøve enkel analyse og kildekritikk innen ulike
sjangrer og formater i radio, bilde, avis, film, fjernsyn og multimedier
·
gjøre rede for hva som særpreger reklame, informasjon
og journalistikk
·
bruke grunnleggende arbeidsmetoder innen reklame,
informasjon og journalistikk
·
gjøre rede for
medienes funksjon i samfunnet og deres rolle som maktfaktor
·
drøfte hvordan mediene kan påvirke menneskers
oppfatning av individ og samfunn og forholdet mellom majoritetsbefolkning og
minoritetsgrupper
·
beskrive
hovedtrekkene i mediehistorien
·
følge regelverk og etiske normer som regulerer medie-
og kommunikasjonsvirksomhet, i arbeid med egne medieprodukter
·
drøfte medienes produkter i lys av regelverk og etiske
normer som regulerer medie- og kommunikasjonsvirksomhet
Mediedesign og medieuttrykk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
·
bruke
aktuelle teknikker for idéskaping og idéutvikling innen tekst, lyd og bilde
eller kombinasjoner av dem
·
bruke
skisseteknikker til å visualisere ideer
·
drøfte
sammenhengen mellom innhold, struktur og kommunikasjon i egne og andres
medieprodukter
·
formidle
et budskap ved bruk av balanse, bevegelse, kontrast, rytme og framheving
·
bruke
dramaturgi og fortellerteknikker i egne medieproduksjoner
·
velge
typografi som passer til budskap, uttrykk og layout, og bruke typografiske
prinsipper for å oppnå god lesbarhet i ulike medier
·
beskrive
og bruke form- og fargekontraster
·
velge
lyd i forhold til budskapet
·
bruke
prinsipper for lys som virkemiddel i visuell kommunikasjon
·
bruke
prinsipper for utsnitt og perspektiv i komposisjon av bilder
·
gjøre
rede for utviklingen av tegn og symboler og bruke dem bevisst i egne arbeider
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, produsere og
presentere tekst, lyd, stillbilder, levende bilder og kombinasjoner av
disse i aktuelle formater og standarder til trykte og elektroniske medier
- bruke relevante metoder for
kvalitetssikring av egen arbeidsprosess og eget produkt
- bruke tidsmessig verktøy,
programvare og annet teknisk utstyr på en forsvarlig måte
- oppbevare råmateriale og
bearbeidet materiale på en faglig forsvarlig måte
- beregne kostnader ved en
medieproduksjon
- forklare hvordan arbeidet kan
tilrettelegges ergonomisk, og ivareta dette i daglig arbeid
- gjøre
rede for sammensmelting innen ulike medier som følge av teknologisk og
samfunnsmessig utvikling
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar