torsdag 18. desember 2014

Hva går det egentlig på norsk radio a?

Oppgaven:                  Lag en presentasjon av radiokanal du har fått tildelt
Du trenger:                 pc
Tid:                             Timene fredag 5.12.
Innlevering:               
Innleveringsmåte:      Muntlig framføring i timene for 1b på mandag og 1a på fredag i uke 50

Teori:
Utgangspunktet for oppgaven er at du skal bli bedre kjent med mangfoldet av programmer som går på norske radiokanaler, og at du skal få en bedre forståelse for de ulike sjangrene.

Sammen med en annen elev skal du presentere den radiokanalen du fikk utdelt i timene fredag. Du skal finne ut:
·         Hva slags programmer går det på kanalen
·         Hva inneholder disse programmene?
·         Hvem er programleder og hvilken funksjon har de (journalister eller bare radiopratere?)
·         Hvem er målgruppa for kanalen?
·         Hva slags musikk spiller de?
·         Kort om historikken til kanalen, hvem er eierne, når startet de opp osv.? (du skal ikke skrive ned hele historikken til NRK, kun til kanalen du skal snakke om)
Presentasjonen skal være på 5-8 minutter. Du velger selv om du vil bruke powerpoint eller lignende programmer.
Du SKAL ha med gode og relaterte lydeksempler fra programmene kanalen har.

Det blir gitt gruppekarakter. Vurderingen blir gitt i forhold til:
·         At du svarer på det oppgaven spør etter
·         At du viser kunnskap om kanalen du har jobbet med


Følg disse enkle reglene:
·         Fordel oppgavene godt mellom dere.
·         Less is more

Gruppene i 1MEDA (fredag 12.12.):
NrkP1: Emma, Rebekka
NrkP2: Vetle, Line
NrkP3: Adele, Rikke
NrkP13: Aksel, Marie
Nrk Alltid nyheter: Magnus, Janine
P4: Amanda, Marthe
Radio Norge: Bibi, Michelle

Gruppene i 1MEDB (mandag 8.12.):
NrkP1: Amalie L, Thomas
NrkP2: Tim, Fanny
NrkP3: Martin, Camilla, Celine
NrkP13: Amalie B, Marielle
P4: Alexander, Helene
Radio Norge: Synne, Sander

VG1: Kompetansemål i felles programfag

Mediekommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
·         gjøre rede for enkle kommunikasjonsmodeller
·         formidle budskap tilpasset forskjellige målgrupper
·         gjøre rede for kjennetegn ved dramaturgi og ulike fortellerteknikker innenfor sentrale sjangere innen tekst-, bilde- og lydmediene eller en kombinasjon av dem
·         utøve enkel analyse og kildekritikk innen ulike sjangrer og formater i radio, bilde, avis, film, fjernsyn og multimedier
·         gjøre rede for hva som særpreger reklame, informasjon og journalistikk
·         bruke grunnleggende arbeidsmetoder innen reklame, informasjon og journalistikk
·         gjøre rede for medienes funksjon i samfunnet og deres rolle som maktfaktor
·         drøfte hvordan mediene kan påvirke menneskers oppfatning av individ og samfunn og forholdet mellom majoritetsbefolkning og minoritetsgrupper
·         beskrive hovedtrekkene i mediehistorien
·         følge regelverk og etiske normer som regulerer medie- og kommunikasjonsvirksomhet, i arbeid med egne medieprodukter
·         drøfte medienes produkter i lys av regelverk og etiske normer som regulerer medie- og kommunikasjonsvirksomhet

Mediedesign og medieuttrykk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
·         bruke aktuelle teknikker for idéskaping og idéutvikling innen tekst, lyd og bilde eller kombinasjoner av dem
·         bruke skisseteknikker til å visualisere ideer
·         drøfte sammenhengen mellom innhold, struktur og kommunikasjon i egne og andres medieprodukter
·         formidle et budskap ved bruk av balanse, bevegelse, kontrast, rytme og framheving
·         bruke dramaturgi og fortellerteknikker i egne medieproduksjoner
·         velge typografi som passer til budskap, uttrykk og layout, og bruke typografiske prinsipper for å oppnå god lesbarhet i ulike medier
·         beskrive og bruke form- og fargekontraster
·         velge lyd i forhold til budskapet
·         bruke prinsipper for lys som virkemiddel i visuell kommunikasjon
·         bruke prinsipper for utsnitt og perspektiv i komposisjon av bilder
·         gjøre rede for utviklingen av tegn og symboler og bruke dem bevisst i egne arbeider

Medieproduksjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • planlegge, produsere og presentere tekst, lyd, stillbilder, levende bilder og kombinasjoner av disse i aktuelle formater og standarder til trykte og elektroniske medier
  • bruke relevante metoder for kvalitetssikring av egen arbeidsprosess og eget produkt
  • bruke tidsmessig verktøy, programvare og annet teknisk utstyr på en forsvarlig måte
  • oppbevare råmateriale og bearbeidet materiale på en faglig forsvarlig måte
  • beregne kostnader ved en medieproduksjon
  • forklare hvordan arbeidet kan tilrettelegges ergonomisk, og ivareta dette i daglig arbeid
  • gjøre rede for sammensmelting innen ulike medier som følge av teknologisk og samfunnsmessig utvikling

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar